‏إظهار الرسائل ذات التسميات تهييسوبيديا. إظهار كافة الرسائل
‏إظهار الرسائل ذات التسميات تهييسوبيديا. إظهار كافة الرسائل

الاثنين، 19 يناير 2009

الثلاثاء، 16 ديسمبر 2008

جفت الأقلام ورفعت الأحذية..!

أ�ذية المقاومة
سألبس حذاء عمي..!
تلك الجملة البسيطة التي اطلقها ذلك الطفل الصغير.. رأيته في الجزيرة هذا الصباح بعد يوم حافل ظلت البشرية بأكملها تقريبا فيه تتداول أبجدية الحذاء..!
المشهد كالآتي..
“ستاتيوهات” متعاقبة في الفيس بوك تتحدث عن حذاء ما ورئيس ما وبعدها بقليل ذكرت “منتظر” ما..! لم أعرف بالطبع ما يحدث لانهماكي بالبحث عن شيء أكتبه بمعزل عن أية فضائيات أو شرائط أخبار..
بعدها بقليل رأيت الفيديو-المقدمة الهادئة- الحذاء-الانحناءة الرائعة (بالنسبة لسنه رائعة حقا)- ارتطام الحذاء بالعلم ثم بالأرض وصوته الذي ينم عن وزن ثقيل 2 أو 3 كيلو مثلا-الصيحة-الفردة الأخرى-صوت”العجن” الذي يشعرك ان الرجل يفترس حيا في خلفية المشهد…
سألبس حذاء عمي.. قالها الولد بعد زغروطة دامعة اطلقتها جدته ام منتظر.. وفوجئت بعد ذلك أن أبو الليل قد كسر عزلته ليعود الى كيبورده الحبيب بعد الثلاثين ثانية التي فجرت إلهامه وإلهام الكثيرين..! وكانت هذه مشكلة بلا ريب.. فقد أحصيت للآن أكثر من عشرة قصائد تتحدث جميعا عن الحذاء المنتظر أو حذاء منتظر أو المنتظر وحذائه.. وكلها -القصائد- أقرب إلى صفة الحذاء الذي تمتدحه من صفة الشعر..
لكن ليس عن هذا اتحدث..
انا احاول الغوص هنا في وجدان الرجل وابن اخيه معا.. الطفل الذي رأى حذاء عمه أكثر أهمية من قلمه.. لم يقل “سأمسك قلم عمي” أو سأكون صحفيا مثله أو أي شيء اخر..بل “سألبس حذاء عمي”..!
سألبس حذاء عمي.. ادخل معي ذلك التيار الزمني: عمر المختار مشنوقا في ذلك الميدان الواسع مصحوبا بالزغاريد الدامعة -ستسمع بينهم زغرودة أم منتظر- ثم ينحني ابن الشهيد أو حفيد الشهيد أو الشهيد المنتظر ليمسك بنظارته.. استدعي صوت منتظر وهو يهضم حيا – لازلت مصرا على أن صوت الضرب الذي سمعناه جميعا أقرب إلى الهضم أو البلع أو الافتراس منه الى بضع بودي جاردات يضربون شخصا ما..!- ثم ابن اخيه وهو ينظر للأرض فيرى قلم عمه وحذاءه ونظارة عمر المختار..! فيبتسم حاسما اختياره: سألبس حذاء عمي..!
من وعي الطفل إلى وعي عمه.. صحفي أنت..! ماذا تحمل..؟ قلما..؟ وماذا فعلت بقلمك..؟ بقلم لا يختلف كثيرا عن الذي تحمله قتل مئات الآلاف من شعبك.. وها أنت ترى صاحب القلم يقف مبتسما نفس الابتسامة الطفولية المقيتة.. وبجواره صاحب القلم الآخر الذي لا يكتب إلا ما يملى عليه..
تكلما أيها الوغدان.. تكلما وافرغا ما في جوفيكما لأجمعه وأرسله الى رؤسائي..! يا للسخرية..! القلم..؟ الكلمة..؟ الكاميرا..؟ تلك الأدوات المنفعلة لا تجدي شيئا.. لا تقتل ولا تردع قاتلا.. وأنا بحاجة إلى أداة فاعلة.. لا تتفرج وتسجل وتصف بل يسجل لها ويتفرج عليها وتوصف..! لكنهم فتشوني حتى وصلوا تقريبا إلى داخل مخي على مقربة من أفكاري..! ليس لدي سوى قطعة الكاوتشوك التي رغم تشددهم في حراسة إلههم البلاستيكي هذا نسوا ان ينزعوها عني كما يليق بمقابلة إله.. وحسنا فعلوا.. فمثل هذا يضربونه بالأحذية ولا يخلعونها ان دخلوا لمقابلته..!
هل ينسحب القلم من مشهدنا الواقعي فتتحول الكتابة والتصوير وغيرها من وسائل التسجيل والوصف إلى فعل بوهيمي رومانسي منعزل عن الواقع الحقيقي المنحصر في مسافة بين حذاء ورأس..؟
هي لحظة عشتها كثيرا كما عاشها كل صحفي.. ان تفقد ايمانك بما تكتب وما تكتب عنه وما تكتب به ومن تكتب لهم..! لكن منتظر تجاوز ذلك الجزء إلى ما بعده.. الإحساس ان الحل في شيء تمسكه بيدك وليس فكرة أو قلما أو كاميرا..!
هل هناك ما نفعله لكي يعود القلم رصاصة والكاميرا بندقية..؟
أم أن السيف قد سبق العذل.. والنعل أصدق أنباءً من الكتب..؟!
هل هناك ما يمكن فعله أم أن الموضوع قد خرج بالفعل من أيدينا وصار في أحذيتنا..؟!!
وهل هناك مستقبل للعرب الذين صاروا كالقلم والكاميرا اسلوبا منقرضا للحياة وأدوات منفعلة لا فاعلة..؟

الأحد، 7 ديسمبر 2008

..كل سنة وانتم !

يا برتقان أحمر وجديد..
..بكرة الوقفة
وبعده الوقفة..
وبعده الوقفة..
لسه باقي لنا كتير ع العيد..!!


سالم الشهباني

السبت، 22 نوفمبر 2008

انتحال شخصية..!




[caption id="" align="aligncenter" width="315" caption="انتحال شخصية"]انت�ال ضخصية[/caption]

كان من المفروض أن تكون مكان هذه التدوينة تدوينة أخرى -كتبت معظمها فعلا وموجود في الDraft- تنتمي إلى منهج الفيصلوجية البحتة.. لكن لظرف طارئ وجدت أنه من الأفضل الركون لمنهج الفيصلوجية التطبيقية أو الفيصلوجية التجارية بما ان تدوينة اليوم هي إعلان..!
شوهدت من فترة واحدة ست ترتدي فستان "ماكسي" مثلث الألوان تتابع ريّسهم حسني مبارك أينما ذهب ولا همت مصطفى أو هالة السمري في زمانهما..! ولسبب لا يعرفه أحد لم تنتحل شخصية واحدة منهما.. بل حرصت أن تكتب فوق رأسها بحروف هي دائما ناعمة مرنة انسيابية طرية كلمة "مصر"..!
وأسفرت تحريات مباحث أمن العقل المصري عن النتائج التالية:

الخميس، 20 نوفمبر 2008

فتح انطلاقة..!

- يعني إيه فيصلوجيا..؟
- مش عارف.. يعني إيه فيصلوجيا..؟
- مش عارف.. يعني إيه فيصلوجيا..؟
وتستمر البرويلة -بالمصطلح المسرحي- أو الكيو -بالمسرحي أيضا- بين ناس عايزين يعرفوا يعني إيه فيصلوجيا وآخرين لا يمتلكون إجابة حقيقية..
منهم أنا..!

الخميس، 17 يوليو 2008

نداء إلى قلب حبيبتي..

حبيبتي انا عارف اني
عديت كل الأصول
ده انا حتى باكون معاكي
زي الطفل الجهول..
وانا بابكي لأن ممكن
أطلب واحلم وانول..
فعشان كده بعد إذنك
لو تسمحي لي أقول:
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
إطفي الكاسيت يا بني آدمة
أنا باكره أصالة...
أحمد فيصل
1 سبتمبر 2006

ارحمي ودان أبونا بقه

الثلاثاء، 8 يوليو 2008

تهييسوبيديا.. الكتاب الأول..!


تخفيفا لحالة الاكتئاب اللي عملتها على المدونة بدءً من قصيدة عشق جوايا اللي نكدت بيها على الشعب العربي مرورا بوفاة الدكتور المسيري ومسألة المنتدى وانتهاءً بالقصيدة الجديدة اللي نكدت بيها على شعب الكرامة - تِــمَّــًـا على رأي فادي اسكندر- قررت كسر هذه الحلقة المفرغة ببدء الكتابة في موسوعة الفحماية للأشكال الضالة في الحياة والنت "تهييسوبيديا"... لا تحاول البحث عن هذه الكلمة في أي من محركات البحث لأنك لن تجد إلا نتيجة واحدة ستعيدك إلى هنا...! ماركة مسجلة يعني :))

شكل ضال 1

اثناء بحثي عن المواقع التي كتبت عن رواية "ربع جرام" لعصام يوسف، وجدته.. واحد بيبع 30 جرام من الزئبق الأحمر على أحد مواقع التجارة الإلكترونية..!!!

للبيع 30 جرام من الزئبق الاحمر النقي انشاء الله (هو كتبها كده)

تخيل..!!

لا والأنكت بقه تشكيلة الردود اللي عليه..

- انا ممكن اشيل منك الكميه كلها بس بشرط جزاأى او عينه من البضاعه بتعتك حتا لو ربع جرام من البضاعه نختبرها طلعت اصلى هنشترى واحنا اعدين وونروح نشيل بقيت الكميه...!

- الرجاء تزويدي بتفاصيل الزئبق الأحمر الذي لديكم ، نحن مستعدون لشراءه ، نريد المواصفات ومكان الصناعة والأسعار..

مكان الصناعة..!!!!! ماشي..

- انا مستعد بشراء الزئبق وبالسعر اللى تحدده وطبعا بعد اجاء كشف عليه للتاكد من انه زئبق حقيقى ومستعد للشراء الجااااااد والفورى..

وده طبعا غير "المزايدات" بقه...

- عندى الطلب متوفر اللى يبي يراسلني على الايميل وبعدين نتفاهم..

- لمن يريد زئبق احمر مشع يجي يفحصه ويتاكد بنفسه... متوفر لدينا ...مراسلتي على الموقع..

- اناموجود معي زئبق روحاني ويختفي عندما احطه امام المرآة (!!!!!!!!!!!)

وما بين 13 تعليق تراوحت بين المزايدات والاستعداد للشراء فقط تعليق واحد وحيد اعترض على ما يحدث...

- هذا الكلام كذب × كذب ما في اصلا حاجة اسمها زئبق احمر سائل لكن فيه زئبق احمر بودرة مشعة وهذه البودرة لم تكن متوافرة ايام الفراعنة غير في معامل انتاج القنابل النووية في روسيا وغيرها واتحداك يا كذاب يا نصاب..!

وطبعا اذا كنت قد فهمت الجملة كما فهمتها انا ستستنتج ان الزئبق الأحمر لم يكن موجودا -على أيام الفراعنة- إلا في الدول التي تنتج القنابل النووية مثل روسيا وغيرها..!! مما يشعرك بتخلف الفراعنة الشديد حيث لم يكن لهم هم إلا بناء المعابد والأهرامات والمسلات في حين أن الدول من حولهم كانت تنتج القنابل النووية..!!!!!

وده العاقل اللي فيهم سعادتك...

شكل ضال 2

يوم الخميس اللي حضرت فيه مناقشة كان عندي طير بتاعة ورشة الزيتون

مش اروح بيتنا بقه بعد كده لأ رحت التكعيبة (عشان سهى كانت قايلة انها رايحة)..

ادور على أي حد من شلتنا ما لقيتش

كلمت محمد طلبة قال لي مش جاي

المهم قعدت

كان جنبي راجل وست فهمت من حوارهم انهم شعراء اغاني هابطة

وقاعدين يستنشدوا ف اغاني بعض وانا باناشدهم في سري انهم يسكتوا مش راضيين أبدا

والست كانت بتتكلم عن محمد منير وانها بقت بتكرهه ومش ح تتعامل معاه أبدا بعد ما رفض اغنيتها العظيمة "ملاكي أجرة ملاكي جيزة والفرقة صعبة والروح عزيزة" الأغنية اللي كان ح يكسر بيها الدنيا أكتر من يونس وطعم البيوت والكلام الفاضي ده.. لأنها اغنية "لكل الطبقات..!!"

الأنكت بقه كان الشاعر -الراجل- اللي من الواضح انه قابل اختنا الشاعرة بالصدفة وماكانش يعرفها قبل كده لأنهم تبادلوا أرقام الموبايلات وانا قاعد -نسيت اكتبها..!!- وكان شكله وطريقة كلامه مطابقان لشخصية "سيد" سواق الميكروباظ أخو "شوقية" في المسلسل الشهير الذي يحمل اسم تامر الى جوار اسمها...

وكان هذا الشاعر -ولنطلق عليه مؤقتا اسم سيد- كما قال متحصصا في كتابة الأغاني الشعبية وبالذات "الدراما" وكان بيفقع الأغنية من دول ثم يكتشف انها ح تبقى بايخة اذا القاها شعرا فيلحنها كيفما اتفق ويغنيها بصوته الذي لا يقل جمالا عن صوت سيد بتاع المسلسل

وبعد ما حكت الأخت حكاية ملاكي اجرة ملاكي جيزة للأخ سيد انبرى هذا قائلا انها حاجة نضيفة قوي بس عايزة بقه حضرتك ملحن ذكي وحرك عشان تطلع مزبوطة..! وعارفة بقة لو انتي شاطرة توديها عند وحيد المليجي...

-مين وحيد المليجي ده..؟

سكت وبص لها كده بصة بليغة جدا من نوعية "ما تعرفيش وحيد المليجي وعاملة لي فيها في السوق وبتكتبي أغاني..؟" ثم أعاد النصف الأول فقط -بالطبع- من الجملة مسموعا..

- لا ما اعرفش وحيد المليجي انا اعرف محمود المليجي بس

ههههههههههههه يا لهوي اسود ع الخفافة واللطافة..... (ده انا طبعا)

- لا بصى انتي تديها لوحيد المليجي وانتي مغمضة واول ما تديها له تقدري تحطيها عند اي شركة انتاج عشان شغله معروف عند كل شركات الانتاج وأول ما تقوليلهم بس وحيد المليجي ح يدوها للمطرب على طول..

وطبعا اعطاها رقم وحيد المليجي...!

المهم نخرج من الحدوتة دي بحاجتين مهمين جدا

اني ما اقعدش على التكعيبة لوحدي تاني

وانك لو شاعر وبتكتب اغاني خنيقة ولقيتني قاعد تجنبني لأني ح ارمي ودني..

شكل ضال 3

الحكاية دي ترجع لأيام ما كنت في مكتب عبد الرحمن يوسف

كنت بارجع بالليل جدا وخصوصا في شهر رمضان وكانت بتوصل معايا احيانا لـ2 أو 3 صباحا..

كنت لابس كاب لأن شعري كان طويل وشكله بيبقى وحش وهو طويل..

وعلى عادتي الزبالة التي لم أغيرها للآن كنت أجلس في المقعد الأمامي.. وقان بيني وبين السواق واحد تالت..

المهم لاحظت ان السواق بيحاول يجر معايا -انا بالذات- كلام بأي شكل..!

ولما نزل الرجل الثالث في نادي السكة وصار الكرسي اللي بيننا فاضي.. فوجئت بيه بيطلب مني اني اقعد عليه -على الكرسي الفاضي اللي في النص- واترك الكرسي المجاور للشباك..!!!!!

عشان البرد والسكة وتقريبا للمسافات بين البشر وعشان الكلام ما يتنتورش وكده..!

المهم اني التزمت بمكاني -انا مستريح كده- وغمرة جت بسرعة الحمد لله لأن الشوارع بتكون فاضية ف الوقت ده

وبعد ما نزلت افتكرت كلام صديقي علي ان أي واحد بيلبس كاب ويركب ميكروباص يعامل تلقائيا على انه شاذ جنسيا..!!!!

وإلى اللقاء مع المزيد من الأشكال الضالة..

الجمعة، 27 يونيو 2008

اختباااااار الشهر.....

أجب فيما لا يزيد عن نص مليون سطر على كل سؤال من الأسئلة التالية..
١- أنا باغني وبرد (بجاوب) على نفسي.. صح..؟
٢- اذكر ٤٨ سببا خلوك تختار هذه المدونة بالذات لتدخلها
٣- اذكر ٦٩ سببا لعدم وضعك تعليقات سواء في البوستات أو حتى في الشات بعد دخولها..
٤- قل لي إجابة محددة وصريحة بنعم أم بلا: هل أكمل تدوين وللا ابطل..؟؟ فيما لا يقل عن ٢٧٠ ألف سطر ..
٥- الغي الإشراف على التعليقات وللا لأ..؟ فيما لا يقل عن ٢٧١ ألف سطر ..
٥- على كل طالب تدبير كشكول الإجابة بمعرفته...

الاثنين، 23 يونيو 2008

البرج ف الدرج...!




القوس

الكوكب - المشتري
ارقام الحظ --18-27- 36-45- 54
الاحجار- الفيروز
ناري
يتوافق مع : الحمل - الاسد-الجوزاء
22\11 - 21\12

لاعمال الملائمة: وكلاء سفر-مكتشفين-بروفيسورات- سفراء- تجار

ايجابيات: متفائل، محب للحرية، مرح، له روح مرحة جميلة، صادق، مستقيم، ذكي وصاحب فلسفة.
سلبيــات: متفائل بصورة عمياء، مهمل، غير مسؤول، سطحي، غير لبق، قلق.

انظر الشكل صفحة ١٧

أولا وعشان تبقوا عارفين أنا لا أعترف بالأبراج مطلقا.. لا هي ولا أية نظرية أخرى تحاول تصنيف الإنسان إلى فئات..! فكل إنسان في نظري ينتمي إلى فئة واحدة فقط لا ينتمي إليها شخص غيره...

يعني مثلا إذا نظرت للشكل صفحة ١٧ ( D= ) ستجد الراجل يتحدث عن برج القوس.. طيب.. أنا برج قوس..! مش مهم.. دعونا ننظر للمكتوب في حد ذاته بغض النظر عن علاقته بيا أنا...
سيبكوا من أرقام الحظ عشان مش ح تفيدنا ف حاجة
سيبكوا كمان من الأبراج اللي المفروض انها متوافقة معايا عشان مفيش ولا واحد منها توافق معايا قبل كده...!
في العمل مثلا:
المفروض ان برج القوس ممكن يشتغل وكيل سفر.. إزاي وهو غبر لبق ومهمل...؟!
وممكن يشتغل مكتشف يعني يا إما ح يعمل في فريق يا إما ح يقود فريق.. إزاي وهو مهمل وغير مسؤول وقلق..؟
وبروفسور.. ازاي وهو محب للحرية ومهمل وسطحي..؟
يا نهار اسود وسفير كمان..؟! ازاي وهو صادق ومحب للحرية وصاحب فلسفة وغييييير لبق (مستعد اضمن لكوا غير لبق دي برقبتي..!!)
أما تاجر دي بقه ممكن أثبتها لكوا بنفس الطريقة.. لكن أؤكد لكم ان أخر ما يفهم فيه القوس هو التجارة..
تخيل بقثه ان حتى الصفات نفسها تجدها متناقضة..!!
يعني ازاي صاحب فلسفة وسطحي...!!!!!!!
ازاي متفائل لدرجة عمياء وقلق..؟؟!!!!!!!!!! قلق من إيه..؟!! ح يعمل زي اللي ركبت عربية الستات وعربية الرجالة كللللها من عيلتها...!!!!؟؟
بص م الآخر كده.. حط البرج ف الدرج...!!
وإذا عندك كتاب عن الأبراج فاعتبر كأن عندك كتاب في افيزياء النووية بالضبط
الاتنين مش ح تعمل بيهم حاجة..!!

السبت، 21 يونيو 2008

هؤلاء الرجال أسهموا في تطور البشرية..!!

مخترع اليد الداخلية للباب المنزلق لميكروباص التويوتا:
وستكتشف هذا عندما تحاول إغلاق الباب أثناء اطلاق الميكروباص بأي وسيلة أخرى غير تلك اليد...!
مخترع الفانلة:
لإتاحته الفرصة لعظيمة لنا بأن نطلق على أي شخص خنيق لقب "فانلة"..!!
شامبليون مكتشف حجر رشيد:
لولاك يا عزيزي ما وجدت أفتر إيت ولا التكعيبة ولا سيد الحرامي..!
التكعيبة:
حيث حولت معظم روادها إلى كتاب رواية و وقصة قصيرة (جرب أن ترمي ودنك مع رواد المكان وستكتشف السبب...!)
مخترع سوستة البنطلون:
ستتذكره حتما كلما عدت إلى المنزل واكتشفت إنك لم تغلق السوستة منذ خروجك من المنزل..!!
مخترع البنطلون نفسه:
لولاك يا عزيزي لما كان مشروع قومي مثل شارع جامعة الدول العربية قد أنشئ..!

Freelancers, I'm going in..!

Where I live, it's pretty challenging to get a life as a freelancer. It's vital to answer in two or three words at maximum when you...