الاثنين، 14 يوليو 2008

عــن ذكــرى تــمــوز..



إيماء إلى أن أخوكم الفقير لم يستطع التخلص من عادة تصفح منتدى عبد الرحمن إلى الآن برغم نجاحي في تقليص عدد مرات هذا التصفح إلى مرتين في اليوم (والتخلص أو التقليص هو شيء ألزم به نفسي فقط وألا أطالب به غيري أو أشجعه عليه كما فهم البعض خاصة ممن هم ليسوا أعضاء بالمنتدى)..
إيماء إلى ذلك فأنا من المتابعين بحرص لموضوع monancy (لم تجيبي عزيزتي على سؤال خير زاد.. هيه منى وللا نانسي..؟!) الرائع عن الاحتفال بذكرى حرب تموز.. ولعلكم تذكرون أنني كنت أول من رد عليه.. وقلت جملة فهم منها من يستمعون القول فيتبعون اللي على مزاجهم ما أرادوا فهمه.. وما عنيت بما قلت على أي حال إلا خشيتي من إغارة المارينز العرب وموتوسيكلات تشريفة الـCIA من بتوع المجوس الروافض الصفويين عملاء الأسد والخميني إلى أخر الكلام اللي محفظينه لهم- على هذه لاحتفالية... وأمثال هؤلاء الذين أكاد أزعم أن منتدى عبد الرحمن هو أكثر منتدى مصري يزخر بأمثالهم...!!
أما وقد قررتم جعلها مدونة.. فيسرني بلا تردد أن أرفد هذا المشروع بالقيام بعمل المدونة بشكل كامل من تصميم وغيره وبكل ما استطيع من بيانات ووثائق وقصص وأشعار أيضا...
ولا يبرز في ذهني حاليا إلا اسم واحد لتلك المدونة يمكن إضافته إلى ما اقترحتموه من أسماء.. "الوعد الصادق" بالطبع..
أنتظر آراكم ومقتراحاتكم وإشارتكم لبدء التنفيذ..

هناك 77 تعليقًا:

غير معرف يقول...

يااااااه
تصدق بالله يا فيصل
ابن حلال مصفى مصفي مصفى
لان من ساعة ما قالوا مدونة وانا فكرت في ساعدتك علي طوووول بس ترددت وقلت بلالالاش لحسن هوه مش طايق حد يجبله سيرة المنتدي ومستنين لما يتعالج نبقي نتكلم - بتابع من بعيد ليعيد خايفة اعك قوم انكد عليك تانى -
ولما فكرت فى سعادتك كان لعدة اسباب :
*فريق العمل علي ما اعتقد ما فيهوش حد من .... ، بل علي العكس دى ناس تحترم رايك وقدراتك .
* كمان انا عارفة رايك فى موضوع الوعد الصادق ، يعنى من الناس المؤيدة .
* خبرة فى عمل المدونات ... مش عارفة كل ددول هتعمل بيهم ايه - هوه فيه جايزة لاكثر حد بيعمل عدد من المدونات ؟ حسد وقر مع سبق الاصرار .
* ثقافتك ومعومات الفظيعة .

علي بركة الله

بس عشان ما اجبش سيرتك هناك وانت مش ناقص او ما تكونش عايز ... هابعت الاقتراح للفريق فى رسالة خاصة واستنى ردهم - وان كنت متوقعاه ، الرد ممكن ييجلك علي الساعة 10 ص لان اغلب الفريق بيكونوا موجودين.

ملاحظات يا أفندم:
* البنت monancy مردت قالت انها منى مش نانسي ... ركزوا بقه !!!
* ثانيا البتوع اللي بتقول عليهم - المارينز - اصلا ظهروا ولله الحمد ... يعنى مش عارف " ايموشن وش بيستعبط "؟؟
* احقاقا للحق فكرة المدونة بتاعت استاذ عبد الرحمن شخصياً ... شوفت بقينا واسطة وما حدش احسن من حد " وش قليط - اى متكبر " .
* بما ان حضرتك بتابع ادخل علي الموضوع مباشرة فى اواخر الموضوع كده بعيد عن العك اللي فى الاول عشان ما تفتكرش تااااانى ... وانت تعرف وصلنا لفين وجمعنا ايه وايه اجزاء العمل اللي بنجمع عليها معلومات والخ الخ .

ابقي فكرنى اعمل خناقة لرب السما معاك انت وسلااام - شيبتوا راسي ربنا يسامحكم - وفى الاخر... !!! - بس مش فاضية دلوقتى .

دامت لك متابعتى
- حط اى ايموشن -

faisal يقول...

معلش أسف على التأخير يا خيروزة (مركب من خيرزاد+ "فيروزة" بنت واحد صاحبي) لكن كان في ايدي حاجة ودلوقت خلصتها وعايز أناااام جدا...
إذن نستنى لحد ١٠ ونشوف الردود
ولو عندك أي ي ي استفسار ابعتي لي على الايميل عشان الاحراج يعني :)
وأنا دائما في خدمة الشباب المحترم المهموم بقضايا وطنه..
تحياتي

غير معرف يقول...

تأخير !!!! هوه انا كتب من سنة ..ده من كام ساعة بس

فيروزة ؟؟...اممممممم
يبقي طليت علي الموضوع

اما يعنى ابعتلك علي الايميل عشان الاحراج ؟
متهيالى الاحراج الوحيد اللي هتخاف يتنشر فى المدونة ... انى اجى اقولك فريق العمل بيقولك لا بالثلاثة ومش عايزينك - ما اعتقدش هيحصل كده -
وبعدين لو حصل ابقي احذفها .

yafa يقول...

أخي أحمد فيصل
و جودك ضمن فريق 12تموز فيه إثراء لعمل هذه المجموعة الأنثوية. . .

و يا بختك . . .
رجل واحد بين خمس بنات ...
حين طرحت فكرة المدونة لم أجد خيراً منك ليقوم بعملية إنشائها نظراً لمعرفتي بخبرتك الواسعة في هذا المجال و لجهل المجموعة المدقع بالأمر
همتك معانا يا أحمد
و بانتظار جرس البداية
نحن جاهزات
دمت لنا أخاً عزيزاً و قلماً مقاوماً
يافا

yafa يقول...

أخي العزيز أحمد

نظراًلأنك قررت الانضمام لفريقنا فسأوافيك بما قمنا بإنجازه حتى اليوم بالنسبة لي قمت بالمهمة التالية :

إعداد بحث توثيقي لتلك الحرب يتناول ما يلي :

1- أسباب حرب تموز
2- أهم مجرياتها على الأرض
3- هزيمة إسرائيل و انسحابها
4- تداعيات تلك الهزيمة و نتائجها

وتم توزيع المهام بيننا كما يلي :

الصور :
توفرت عند منى ومشمشة وخير زاد
ينقصها : الجزء الكاريكاتيري

الفيديو
توفر عند منى ومشمشة وخير زاد

الجزء التاريخى :
يافا معاها الجزء الاكبر وباقى المجموعة " منى ومشمة وخير زاد عندهم بعض الخلفيات "

وهناك بعض الأجزاء من المشروع بحاجة لتكملة و هي :


**الجزء الأدبي " يضم أى انتاج ادبي - شعر ، قصة - خواطر ... الخ - تم كتابته عن الحرب ":

**الجزء بطولى أو نماذج مشرفة " : " نستعرض نماذج لنجاح المقاومة والجنوب أو نماذج لشهداء الحرب "

**توصيات المساعدة للبنان

أما بالنسبة لتسمية المدونة فالمقترح حتى الآن هو ما يلي :


مشمشة :
-(حرب لبنان .. وداعًا لزمن الانكسار)

- يافا:
- أمجاد تموز
-تموز الجنوب
-تموز الكرامة
-نهاية الأسطورة
-هزيمة الأسطورة

-منى :
- أمجاد ابن الجنوب
- من أجل لبنان العروبة والصمود..تموز 2006"
- الحرب السادسة..لبنان2006

أخي أحمد :
برأيك ما هي الطريقة الأنسب لتجميع الموضوع ؟
هل نقوم بإرسال ما تم إنجازه إليك ؟
أم لديك اقتراح آخر ؟
ننتظر الإجابة على مدونتك

يافا

faisal يقول...

خيروزة...
أنا طبعا ما قريتش موضوعك الا النهاردة الصبح.. وحكاية خيروزة ترجع إلى اني قرأت اسمك في المنتدى لأول مرة وكنت لسه مقابل أبو فيروزة -صاحبي.. أصغر مني بسنة..!!- وكنت بفكر فيها.. لكن بعد ردك الأخير تأكدت انك ما تعرفيش منتدى الكرامة خالص لأن مفيش كراماوي ما يعرفش فـيـــروزة..
أما الإحراج فممكن يجيي من أماكن كتيرة جدا.. زي مثلا ان الواحد يقول كلمة أمام شخص معين وهو مش واخد باله انها ممكن تجرحه لأنه عنده شعور ان المعين ده ما بيتجرحش.. أو لوفيه تغيرات ما أنا مش عارفها وبتصرف طول الوقت على اساس ان انا مش عارفهافممكن ابعت إيميل واسأل إذا كانت حصلت تغيرات وللا لأ.. مثلا دي حاجة من موجبات الإيميل المتعددة...
دامت لي متابعتك :)
آه بالمناسبة دي
عايز اوضح لك حاجة.. دام لنا قلمك ومشتقاتها أنا اللي مخترعها وناشرها في المنتديات العربية.. وبما اني خريج أداب لغة عربية فأنا أملك حق اختراع التعبيرات والألفاظ الجديدة كما يملك خريج الأزهر حق الإفتاء..! وعلى ذلك ما ينفعش تقطعي علينا إلا لما تاخدي الإجازة والعالمية الأول..
دامت لنا مشاغبتك..

faisal يقول...

يا بختك ايه بس
قولي يا كسفتك يا احراجك
انا ما استوعبتش الموقف إلا لما خيرزاد كتبت أسماء عصابة الخمسة واحدة واحدة
يا نهار بمبه ده كلهم بنات.. (طبعا النهار الازرق للولاد والبمبه للبنات)
بس مين ده اللي ح يضرب جرس البداية..؟!
نكمل كده كلامك ونشوف..
ح ابدأ الأول بتجميع المادة لأن ده اللي ح يحدد الطريقة اللي ح نشتغل بيها:
١- قمت بحجز المدونة بالفعل
http://12july2006.blogspot.com
كنت عايزها ١٢ يوليو بس لكن لقيت واحد غلس حاجزه.. واخترت ان اللينك يبقى تاريخ عشان مهما غيرنا الاسم يفضل ثابت..
٢- نصر تموز ده اسم مؤقت طبعا على بال ما نستقر.. سأعود لنقطة الاسم لاحقا..
٣- كل واحدة منكم مشتركة في موقع blogger -زيك كده يا يافا- تبعت لي إيميلها المشتركة بيه.. وكل واحدة مش مشتركة تعمل إيميل على جووجل gmail وتسجل دخولها في blogger بالإيميل ده أو تسجل دخولها في blogger على طول اذا كان عندها gmail جاهز..

يتبع كمان شوية عشان نازل اشتري خضار

yafa يقول...

رحلة موفقة إلى سوق الخضار يا أحمد
إيميلي المشتركة بيه هو :
yafa7yafa@yahoo.com
بانتظار باقي ردك
دمت بخير
يافا

faisal يقول...

جبنا الخضار
عدنا
٤- نسيت أقول طبعا ان كل واحدة تبعت لي إيميلها على إيميلي أنا مش تنشره على الملأ كده عشان حاجة اسمها spam.. وإيميلي أنا هو ahmedfaissl على gmail..
٥- كل إيميل يوصلني ح ابعتله دعوة من المدونة.. ولما توصلك الدعوة دي تأكدي الأول من انك مسجلة دخول على blogger ثم اضغطي على الرابط الموجود في الدعوة.. وإذا لم تجدي الدهوة في inbox ابجثي عنها في junk وستجديها بإذن الله..
٦- بعد قبول الدعوات تتحول المدونة من مدونة خاصة بأحمد فيصل إلى مدونتنا نحن الستة.. وأي شخص ومنهم بعد ذلك يمكن له أن يضع ما يشاء..
٧- بالنسبة للصور يمكن رفعها من الجهاز مباشرة إلى المدونة.. أو رفعها على موقع رفع صور مضمون.. لكني أفضل الإجراء الأول..
٨- بالنسبة للاسم فيفضل اختياره بسرعة حتى أقوم بتصميم بانر المدونة -اللي ح يفضل مفتوح لأي تعديلات أو اقتراحات منكن- وممكن اٌول إيه الأسماء اللي "علقت" معايا:
* تموز الكرامة - أولا لأنه معبر ثانيا عشان فيه كلمة "كرامة" :)
* من أجل لبنان العروبة والصمود..تموز 2006 - أكثر من رائع لأنه معبر جدا ولأنه فيه لعب على جملة "من أجل لبنان" اللي تيار المستقبل و١٤ أذار عاملها شعار ليه..
* الوعد الصادق لأنه من اختيار حسن نصر الله ثم من اختياري..

بانتظار الإيميلات ثم المشاركات
تحية عربية

yafa يقول...

أهلاً أحمد أنا نفذت كل الخطوات و قبلت الدعوة و دخلت المدونة

مبروك علينا

متى يمكننا أن نبدأ بتحميل المواد أحمد ؟
بانتظار باقي عضوات الفريق العزيزات
دمت بخير

يافا

faisal يقول...

مبروك عزيزتي
يمكن البدءء في تحميل المواد بمجرد تفعيل العضوية
يعني انتي تقدري تبتدي من دلوقت
وما تنسوش تتفقوا على الاسم وتبلغوني..

yafa يقول...

عزيزي أحمد
كيف يمكنني الآن إضافة المواضيع؟
يافا

غير معرف يقول...

يوووووووووووووووه
ده وقته
استنوا شوية
عندى فحماية انا كمان باهوى عليها دلوقتى
حبكت
يابااااااااااي
يافا ... فيصل
استنوا بس نص ساعة اخلص من التهوية

ولا اقلكم حاضر يا قلق

غير معرف يقول...

باعمل الايميل اهوه

باقولكم ايه انا عايزة اسم اسرائيل جانبه كلمة كارثة كده
فشل
هزيمة
اى بلوة
انا قلت ده هناك علي المنتدي

خير زاد يقول...

وصل الاميل يا فيصل

غير معرف يقول...

انا دخلت عليها عن طريق يافا
قاعدين تكتبوا انتوا كده بس
يا جعان حد يفهمنىىىىىىىىىىىىىى

yafa يقول...

أحمد
أعجبتني جداً صورة أولمرت مع عنوان "نهاية الأسطورة"
ليس لأنه من اختياري أبداًو الله
و لكن أحسسته متناغم جداً مع الصورة
ما رأيك ؟
يافا

غير معرف يقول...

نعم نعم
يا فا
يعنى ما شوفتيش الكلام يتاعى
يا بنتى حد يرد
الله يسامحكم هاقوم بجد
عاااااا

yafa يقول...

خوخة حبيبتي
عندك مشكلة؟
قوليلي حتى أساعدك
أين المشكلة أنا هنا معاك
يافا

غير معرف يقول...

يا سلام يا سلام
ودخلت المدونة
شكرا يا فيصل
شكرا يافا
وهابقي بلوجرز اد الدنيا

yafa يقول...

أهلاً و سهلا ًبثالث الواصلين
جدعة يا بنت
بانتظار باقي أعضاء الفريق

yafa يقول...

أين مشمشة يا جماعة؟
أتمنى ان لا تكون تاهت في الطريق

غير معرف يقول...

حد قالها رقم الاتوبيس اللي هتركبه كام لحسن تركب تروح العتبه
واحنا قايلنها الجيزة

yafa يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
yafa يقول...

أنا بدأت أقلق على مشمشة فعلا

غير معرف يقول...

خلاص يا يافا هاشوفها علي المنتدي
انا قلقت

فيصل
بتحذف ايه
من اولها
بتحذف لنفسك
امال معانا هتعمل ايه ؟؟؟

faisal يقول...

يا خيروزة
بواسطة المؤلف يعني بواسطة اللي كتبها
يافا نزلتها مرتين شالت واحدة
لكن انا لما باحذف ما بسيبش أثر
P:

غير معرف يقول...

ايون ايون
فخمتوا كده يا فيصل
نزلتلكوا كاريكاتير يا بشر
بالنسبة لي انجاز عطيم
لانى عمرى ما عملت حاجة فى الدونات غير انى اتصفح واكتب تعليق

خير زاد يقول...

فيصل هى ليه مش كل حاجة متاحة
يعنى مش لاقية حاجة لاضافة ملف صوتى عند فتح المدونة
ولا الخلفيات وكده يعنى ؟

خير زاد يقول...

يافا
فيصل
انا خلاص لقيت منى ومشمشة
وجايين ان شاء الله

غير معرف يقول...

أولاً أحب أشكر عم فيصل جدا على الأنضمام لينا ومساعدتنا أنا كنت بتمنى من ساعة ما شارك فى الموضوع أنه يساعدنا خصوصا ان محدش من المنتدى عبرنا غيرة ولما أختفى زعلت والله وقلت معلش أصلة مش فاضى من المعارك العجيبة لكن الحمد لله دى حاجة مكنتش بحلم بيها
معلش بقى ياخوخة أتأخرت مش الأتوبيس اللى أخرنى انما الكمبيوتر الحمضان اللى قاعدة عليه كل شوية يفصل باور
المهم أنا مع أسم الوعد الصادق
وحالا هبعت الاميل لفيصل
ادعولى الكمبيوتر ما يعملش الدنيئة معايا

خير زاد يقول...

لوووووووووول
مشمش جت
لو الكمبيوتر عملها معاكي
ارزعيه
انا اوقات بتاعى ما بيمشيش الا كده ارزعه خبطبتين ينطق

عقبالك يا منى
باينها خدت الاتوبيس اللي ورا مشمشة

خير زاد يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
faisal يقول...

* خير زاد.مش انا لسه كنت بقول في "انفخم معايا ف الفحماية" ان تكنولوجيا بلوجر عقيمة..؟!
وانتي جاية متوقعة تلاقيها زي المنتدى كده..؟
لا يا ستي
فيما اعلم ان تنسق المدونات ما فيهوش اي حاجة ازيد من اللي شايفاها دي..
انتي حطاة كركتيرات كتيييرة قوي خليتي ايه لبعد كده
استأذنك أخد شوية كاركاتيرات أحطها ف البوست بتاع يافا عشان هيه حاطاه ناشف خالص
ابقي حطي صور يا يافا

* مشمشة:
ياااااااه
كنت لسه ح افتن عليكي واقول لهم انك قاعدة على الفيس بوك تلعبي وسايباهم هنا يا عيني لوحدهم..
بس للأسف شغل الزنب والخوابير ده مش أي حد يعمله
وانا فاشل فيه طول عمري
عموما ايميلك لسه ما وصلنيش
هو عمل الدنيئة وللا ايه

faisal يقول...

يا خير زاد
ما تلعبيش ف حاجة مش بتاعتك
تعليقك المحذوف وصلني..!!

خير زاد يقول...

فيصل
حلوة جداااااااااا
مروا الي العلياء


انا مش هالعب لو ما فيش صور وخلفيات وحركات كده

شيل يا عم صور شيل ولو عايز عندى تانى المهم عايزين نعمل ترتيب للمدونة
اعتقد يا شباب احنا دلوقتى بنعمل زى تجارب
لحد ما نرسي علي الشكل النهائي

هاشوف منى عشان غابت

خير زاد يقول...

تصدق
انا كنت باحذفه عشان اجرب
عرفت ان اللي ليه بلوجر يعرف يحذف
لكن وضعى الاول ما كانش ينفع فيه الحذف
اضافة مهمة طبعا طبعا
حاجة كده زى شفيق يا راجل

وبعدين براحتى مش تعليقي
وانت كمان رديت عليه خلاويص

MoNancy يقول...

يااااااااه ،، أنا كنت تايهة ،، وأخيرا عرفت العنوان .. لوحدي والله ماحدش قالي ،، بصراحة أخدت أتوبيس 395 المكيف ،، وكانت السكة طويلة قوي ،، بس الحمدلله وصلت..

فيصل أهلا بيك .. أنا سعيدة جدا بمشاركتك لينا والله ، من البداية ،، بس المشكلة كانت هاتحصل خنانة وضرب ،، وحاولت أهدي والله ،، بس الحمدلله..

طبعا ربنا يعينك علينا كدة ، وإنت ديك البرابر في وسط خمس بنات ،، موفق والله يا أخ فيصل ..

طيب أديني دخلت ،، أعمل إيه بعد كدة .. هاتوه تاني ألحقوني بقى

MoNancy يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
faisal يقول...

انت جيت يا رمضان
بسيطة قوي
اقرا كوووول اللي فات بالردود بالمنقاشات بالهزار وانت تعرف ح تعمل ايه يا كابتن منى
يا دي موضوع ديك البرابر
انا ما صدقت نسيت..!!!
(راجعي الرد الأول..!!)
تحياتي :)

خير زاد يقول...

منى بعتلك الوصفة علي الخاص

خير زاد يقول...

طيب فيصل رد
يالا شدى حيلك

MoNancy يقول...

وصلتني يا خوخة ،، بس بعد ما كنت عرفت أعمل كل حاجة .. تعبتك معايا.. أنا بعتلك الميل يا فيصل .. ومستنية الرد

غير معرف يقول...

ماشى ياعم فيصل هنبدأها من الاول زنب وخوازيق أدينى جيت ياعم
بص بقى أنا جيت ابعت الاميل قالى فى حاجة فى الاسم غلط أى حد يبعتلى الاميل بتاعك الله يخليكم
وبعدين انتوا من الصبح بتغظيونى عاملين تنزلوا صور وكاركتير وانا لسة ما سجلتش
ماشى اخلص من الكمبيوتر يطلع الميل

خير زاد يقول...

يووووووووه
بس بقي
بطل تلعب فى ترتيب الاسماء
اتحولت
وبعيدن بتتعمل ازاى دي ؟
وش موزبهل

غير معرف يقول...

واناكمان ياخوخة الله يخليكى ابعتى على الخاص

خير زاد يقول...

ahmedfaissl@gmail.com

ابعتى كده لفيصل يا مشمة

خير زاد يقول...

لا يا مشم خاص صعب خلينا بقه هنا
نريح من هناك حبه
بصى ابعتى لفيصل ميل علي الميل اللي كتبته
بس يكون ميلك من الجى ميل برضه
بعدين هيبعتلك دعوة اقبليها
وبعيدن هيطلعك رابط ويطلب منك تاكيد كلمة السر وهتلاقي نفسك فى المعمعة
ايوتها خدمة

خير زاد يقول...

لالا
فيصل
فيه بنت صاحبتى عاملة علي نفس الموقع مدونة وعاملة حاجات كتير
قولي امكانيات التحكم دي بتختلف من كل فرد فينا ولا كلها زى بعضها
لانى مش عارفة الاقى حاجة غير بس وضع الرسايل والموضوعات

غير معرف يقول...

حد يعبرنى ياناس
عاااااااااااااا

خير زاد يقول...

يا بنتى انا رديت عليكي
مشمشة
هو العيب فى الكمبيوتر ولا عنيكي يا قمرة ؟
بخخخخخخخخخخ
صح النووووم

غير معرف يقول...

أخيرا الميل اتبعت الحمد لله شكرا ياخوخة مع انه والله نفس الميل اللى كنت بكتبة بس هقول انا فقرية النهاردة

MoNancy يقول...

إيه ... روحتو فين ،، أنا بعت الميل يا أحمد ،، إنت فين ،، أدخل على المدونة إزاي

خير زاد يقول...
أزال المؤلف هذا التعليق.
خير زاد يقول...

منى بصي يا حبيبتى عندك علي صندوق الوارد او الجانك
فيه رسالة هتيجى من فيصل فيها رابط
دوسي عليه وبعدين هتلاقى نفسك فى صفحة المدونة بس هيطلب منك تاكيد كلمة السر

فيصل ما راحش ولا حاجة فى حتة تلاقيه بس مشغول بيظب المدونة الله يعينه ويعينكم

اشى حاجة تاانية

MoNancy يقول...

عايزة أقولكم حاجة .. أنا كنت عاملة فيلم بور بوينت عن الحرب من سنتين ،، وحاعرضه هو وقصيدة غميضة في قانا على موقع عمرو خالد .. وفي الأخر هاحط عنوان المدونة بتاعتنا عشان الناس تدخل وتشوف ،، جر رجل يعني ، وأعلان ،، زي ما إنتم عارفين إن موقع عمروخالد بيدخله في اليوم على الأقل 1500 شخص..موافقين؟؟

خير زاد يقول...

اى حاجة يا منى هتعملوها كويسة
انا موفقة علي اى حاجة

خير زاد يقول...

فيصل
انا خفيت شوية من الكاريكاتير

بنات
انى راحلة
عايزين حاجة مش عايزة اسيبكم ولسه ما دخلتوش ؟؟
ها امشي ولا عايزين حاجة تانى ؟

غير معرف يقول...

مستنية الدعوة يا فيصل
اوعى تكون نمت

faisal يقول...

آآآآسف جدا يا بنات
كان عندي واحد صاحبي شبطة ع التليفون
بعت لكوا دعوتين يا منى انتي ومي
ربنا يجعلها من حظكوا ومن نصيبكوا
ح اقرا اللي كتبتوه دلوقت

غير معرف يقول...

حد يصفر لفيصل
با ابنى انا بقاوم النوم خليك معايا شوية

faisal يقول...

ثانية واحدة
مشمشة هي مي..؟!
أمال مين هاميس..؟١

غير معرف يقول...

مفيش حاجة وصلت

MoNancy يقول...

أنا دخلت يا أحمد على المدونة ،، قولي طيب لو أنا عايزة أضيف ملف RAR أعمل إيه؟؟؟؟؟

غير معرف يقول...

معلش معلش وصلت اخيرا

غير معرف يقول...

هاميس دى كلمة السر عشان اللى مايتسموش ما يفركشوش الليلة قبل ما تبدأ

faisal يقول...

خير زاد
أنا مديكو وضع مؤلف مش وضع مشرف.. يعني إيه..؟
يعني كل واحدة ح تقدر تضيف مشاركات وتعدل في المشاركات اللي بتضيفها
ومفيش واحدة تقدر تعدل مشاركات اختها
أما بقى التنسيق والتعديل والكلام ده فده من اختصاصات الأدمن اللي هو انا
لو حد منكم عايز يبقى ادمن يقولي
ولو ان الأفضل ان الأدمن يبقى واحد
لكن برضه من الظريف ان يبقى فيه ادمن تاني عشان لو الأولاني اعتقل وللا حاجة..
وطبعا ياافا هي الوحيدة منكن فيما أعلم ذات معرفة سابقة بالتدوين...

faisal يقول...

monancy
ما تعمليش أي حاجة
لأن أساسا مفيش ملفات مرفقة في بلوجر..!
انتي ترفعي على أي موقع رفع وتحطي الرابط في البوست..

طوق الحرية يقول...

اهلا بكم جميعا
يافا و مشمشة و خير زاد و العزيزة منى الي ساعدتني لحد موصلت عندكم
جد المسافة طويلة دي اطول من المسافة الي قطعتها في سفري
يلى مش خسارة لاوصل لعرينك يا أحمد يا فيصل

faisal يقول...

هههههه
حلوة عرينك دي
حللت أهلا يا طوق :)
عيشي وتعايشي بقه

faisal يقول...

يا عيال يا عيال
طوق الحرية في دبي
سامحني يا رب..
D:
وقاعدة طول اليوم تقولي مسافة طوييييلة
وسفر بعيييد
حسستيني انك رحتي سنغافورة..!

faisal يقول...

العزيزات
"يافا
خيرزاد
مونانسي (طب عرفنا انك منى.. ماشي ، مين نانسي بقه..؟!) :)
مشمشة
طوق الحرية":
Welcome to The Rock
الله
الوطن
المدونة
انطلقوا
go go go
تحياتي

MoNancy يقول...

تعرفوا؟ السؤال ده اتسألته كتيييييييييييييييييير.. طيب إنتي منى وأحنا عارفين ،، مين نانسي بقى؟؟

باختصار ،، نانسي دي صديقة عزيزة علية أكبر مني ب 23 سنةوهي أمريكية مسلمة .. اشتغلت معاها لمدة سنة واتعلمت منها كتير كتير ،، وديما رابطة اسمي بيها عشان تفضل ديما على بالي ،، وذكر اسمها ديما على لساني ولسان الناس كلها.. وطبعا أخر حرفين من أسمي هو أول حرفين من اسمها.. عرفته مين نانسي؟؟؟

faisal يقول...

* منى:
إن من هنا ورايح أنت مونانسي
روحي يا مونانسي
تعالي يا مونانسي
سيري يا مونانسي مجراكي ومرساكي..
(بهزر:) )
* الجميع
عملتوا لي رقم قياسي في مدونتي يا جماعة
ولهذا اقترح -بما اننا كلنا بقى عندنا إيميلات جي ميل- اننا نحمل برنامج جووجل توك من الصفحة دي
وبعدين تضيفوني وتضيفوا بعض زي ما بنضيف الكونتاكتس في ياهو أو ام اس ان..
إذا مش عايزين تسطبوا حاجة أو ما عندكوش ويندوز (يا ريت يا ريت يا ريت..!!) ادخلوا نفس الصفحة واضغطوا على الرابط ده
Launch Google Talk Gadget (No Download Required!)

faisal يقول...

...وانا ضفتكم كلكم بالفعل ما عدا يافا لأنها ياهو
ولو عملت gmail أكون شاكر جدا

خير زاد يقول...

صباح الخير عليكم جميعا
انا نزلت الربنامج وقبلت اضافة فيصل
باقي البنات هنبعت لبعض رسالة خاصة فى المنتدي بايميلاتنا علي جى ميل
مستياكم

فيصل
انا بس باقولك فيه بعض الناس اعرفهم عاملين مدونات علي نفس الموقع وحطين اضافتك اكتر شوية
دعبس كده يمكن تلاقي قى وضع الادمن اى حاجة

الفريق كله
انا بس عايزة اقول حاجة دلوقتى
اعتقد احنا كده امبارح كنا بنجرب نعمل موضوعات
عايزين نعمل ترتيب او تبويب للمدونة كانه مجلة ونحط تحت رأس كل موضوع الحاجات الي تخصه ؟
ايه رايكم

حاجة تاني
انا عايزة اعمل تشويق للموضوع بتاعنا
ولو انى عارفة ان رجل ناس فى المنتدي بتيجى هنا
بس باقول اعمل علي الحرة تنويه مش تصريح

فيصل هاميس دى كلمة السر اللي قلتها للبنات عن حضرتك
هتلاقي الكلمة دي اتكررت فى اغلب مشاركتنا فى المنتدي
اخيرا ابقوا قولوا رايكم وكل واحد يدخل يكتب تصوره عن الشكل النهائي للمدونة
قولولى رايكم فى الاقترحات دي انتظركم

تحياتى لكم جميعا
فردا فردا

فيه كلمتين نفسي اقولهم ليكم كلكم بس هاحطهم علي المنتدي فى موضوعنا او فى الحرة ... تعبيراتى بسيطة مش هاعرف اخليها يعنى باسلوب فنى اوي .
سلام عليكم

yafa يقول...

صباح الأنوار على جميع أعضاء الفريق
أحمد
أنا أعرف ن الموضوع محتاج إضافات و صور و غيره
لكن المشكلة عندي أه ليس لدي نت في البيت فأنا أكتب من عملي
وفي الأمس تأخرت كثيرا في العمل حتى ننطلق بالمدونة