الأحد، 13 يوليو 2008

أراني..



كيف أراني -إن نظرت إلي- من خارجي..؟
سؤال شغلني سنين عدة.. بل شغلني منذ ولدت تقريبا..! أذكرني طفلا اراقب زملائي وأتساءل.. ماذا يدور الآن بعقولهم عني..؟ لماذا يكرهونني إلى هذه الدرجة..؟
أراني شابا يتساءل: هل تحبني..؟ وما الذي يعجبها في..؟ وما الذي يعجبها لكي أضيفه إلي..؟
الآن.. لم يعد السؤال ضاغطا ملحا مجهولا كما كان..
أراني مسافرا.. يخاف أن يتعرف رفاق السفر.. حتى لا يفارقهم في محطة الوصول..
اراني موهوما يظن أنه يكتب دون أن يكتب حقا..
أراني مدعيا.. يوهم الناس ان من يرونه هو أنا كما أنا الآن.. وليس أنا كما أحب أن أكون..!
أراني ناضجا تقمصت طفلا.. ليس لأني لا أملك إلا أن أكون طفلا ولكن لأني أحب أن أكون طفلا..!
أراني أتحدث عن كل شيء دون أن أعيشه..
أراني مخدوعا خادعا نفسي.. حتى فيما أراه...!!

هناك 6 تعليقات:

غير معرف يقول...

في حجات كدة الواحد بيفتكر إنها بتاعته لوحده.. أفكاره الي محدش بيشاركه فيها.. لأن الناس كلها أفكارها متزبطة ومترتبة وإحنا الي متلخبطين..

بس لما تلاقي ناس عظيمة أوي.. عندها نفس حيرتك.. بتعرف إن الدنيا كدة.. وإن الطبيعة إننا نحتار بعدين نعرف.. بعدين نوصل..

شكرًا أوي يافيصل..
كلامك دا أمل لينا احنا الاتنين..
وردة بيضا..

faisal يقول...

أهم حاجة نعملها بعد ما نحتار.. وبعد ما نعرف.. إننا "نلزم"..! الوصول ده بإيد ربنا...
وطبعا طالما كتبتي "حجات" بدل "حاجات" تبقي أكيد سحابة مش سلام..!! P:
لكن كل ما أقدر على قوله أن ما خرج من القلب لا بد وأن يمس القلب..
وعلى ذلك فما قرأته الآن لابد وأنه خرج من القلب..
دمتم لقلمي..

faisal يقول...

الصورة من جزيرة النباتات بأسوان.. تصوير شقيقتي..

غير معرف يقول...

خلاص بقى مادمت أنا فكرتك عنى أنى مابعرفش أكتب مش هزعجك تانى بكتاباتى وحاجاتى

faisal يقول...

1- أين تقع حبيبته في الأغنية..؟!
(من مسرحية "أولاد الشوارع")
اين قلت "انا" انك "انتي" ما بتعرفيش تكتبي..؟!
==================
2- أحمد فيصل يكره الحساسين*.. جميعا..!!
أولا على فكرة الصحيح في اللغة هو "حاجات" التي تكتبيها انت) وليس "حجات" (التي تكتبها سحابة)لأن حاجات بمعنى اشياء هي كلمة فصيحة ومفردها "حاجة" والحاجات هي خرز صغير ملون رخيص الثمن.. ومنها جاء قولنا "لا يساوي "حاجة"...
دي حاجة درستها في علم اللغة في باب الفصيح الذي اوهم الناس في اعتباره عاميا..
وبعدين انا ما بقيمش اصدقائي -اللي افترضت وانا بكتب انكوا منهم يعني- لغويا وهما بيتكلموا.. يعني حجات دي خاصية اسلوبية لهدى الى جانب كونها خطأ لغوي.. وانا عارف كويس ان هدى أنحى وأصرف مني.. يعني لو عايزة تكتب لغة صح ح تكتب..
اما ما ذكرت في العنوان فانا بجد باكره الحساسين لأني باقول اللي بييجي في دماغي من غير ما احسس على كل كلمة.. وباكره اني اعتذر كل دقيقتين..

________________
(*)حقيقة علمية.

غير معرف يقول...

شكرا على المعلومة القيمة دى. .
عموما كان واضح أوى أنى معرفش أن العكس هو الصح
وواضح جدا انى كنت بهزر. .
وأنا لو كنت باخد الأمور بحساسية زاى ماأنت معتقد ماكونتش كملت
مشاركات معاك لحد دلوقتى بعد مناقشاتك النقديةلي بالمنتدى زمان
بلاش تاخد كل حاجة على أعصابك عشان أعصابنا إحنا كمان. .